Mobilya, kâğıt ve orman eserleri bölümü şubat ayı ihracatı, geçen yıla nazaran yüzde 7 azalışla 578 milyon 786 bin dolar olarak gerçekleşti. Dal ihracatı 2023 yılı Ocak – Şubat periyodunda ise geçen yılın tıpkı periyoduna kıyasla yüzde 2,1 oranında artış göstererek 1 milyar 204 milyon 675 bin dolara yükseldi.
Akdeniz Mobilya, Kağıt ve Orman Eserleri İhracatçıları Birliği (AKAMİB) Lideri Onur Kılıçer “Şubat ayı ihracatı bilhassa zelzele bölgelerinde üretim yapan firmaların yaşadığı aksilikler sonucunda değerli ölçüde etkilendi. AKAMİB’in ihracatı bu ayda yüzde 28,3 oranında düşüş göstererek, 54 milyon 561 bin dolar oldu. Ocak-Şubat periyodunda ise yüzde 14,5 düşüş ile 122 milyon 378 bin dolar ihracat gerçekleştirildi” biçiminde konuştu.
Önceliğimiz depremzedelerin barınma sorunu
Mobilya, kağıt ve orman eserleri dalı açısından 2022 yılının verimli geçtiğini ve yeni yıla da yeterli başladıklarını belirten AKAMİB Lideri Onur Kılıçer, lakin yaşanan zelzelelerin tüm Türkiye üzere kendilerini de olumsuz etkilediğini söyledi.
Yaşanan felaketin büyük boyutta olduğunu kaydeden Kılıçer, şöyle devam etti: “Deprem bölgesine çok yakınız. Bilhassa mobilyada değerli üreticiler olan Gaziantep, Kahramanmaraş, Hatay ve Adana üzere kentlerimizde istemediğimiz bir tablo ile karşılaştık. Hem ferdi hem AKAMİB hem de Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Mobilya Kesim Heyeti olarak birinci günden itibaren bölgedeki vatandaşlarımıza yardım etmeye uğraşıyoruz. Önceliğimiz depremzedelerin muhtaçlıklarının acilen karşılanması.”
AKAMİB, ABD’ye odaklandı
Depremin ekonomik maliyetinin de 100 milyar dolara yakın olarak varsayım edildiğine değinen Kılıçer, bunun için her zamankinden daha fazla çalışmaları ve ihracat yapmaları gerektiğine dikkat çekti. ABD’nin potansiyelinin çok büyük olduğunu, bu nedenle bu pazara daha fazla ağırlaştıklarını vurgulayan Kılıçer, kelamlarını şöyle sürdürdü: “18 firmamızla Las Vegas’ta yapılan KBIS 2023 Mutfak ve Banyo Fuarı ziyaret edilirken, eş vakitli olarak da sektörel ticaret heyeti düzenledik. 63 ABD’li firma ile görüşmeler yapıldı.
Ayrıca Las Vegas Metro Ticaret Odası ile görüşme gerçekleştirdik. Tüm bunların sonucunda değerli bağlantılar ve siparişler sağlandı. Pandemiden bu yana ABD’ye yaptığımız faaliyetleri artırdık. Karşılığını da her ay ihracat sayılarımızdaki büyüme ile aldık. ABD bizim için öncelikli pazar olmaya devam edecek. Eyalet bazlı çalışmalarla, heyet ve Ur-Ge etkinliklerimizi artıracağız.
Zirve tekrar Irak’ın, Rusya üç haneli büyümeye devam etti
Kesimin şubat ayında Türkiye genelinden yaptığı ihracatta en başarılı pazar 52,9 milyon dolarla Irak oldu. Irak’ı 32 milyon dolarla İsrail, 30,3 milyon dolarla Birleşik Krallık, 27,6 milyon dolarla Almanya ve 25,8 milyon dolarla İran izledi. Ay genelinde en dikkat alımlı artış ise yüzde 102,7 ile Rusya pazarında oldu. AKAMİB’in şubat ayı ihracatında da Irak birinci sırada yer aldı. Yaklaşık 9 milyon dolar ihracat yapılan Irak’ı sırasıyla; 4,7 milyon dolarla Almanya, 2,8 milyon dolarla Fransa, 2,7 milyon dolarla Libya ve 2,4 milyon dolarla ABD takip etti.
İhracatın yüzde 43’ü kağıtkarton ve matbu yayınlar kümesinden geldi
Bölümün ihracatında alt küme bazında birinci sırayı kağıt-karton ve matbu yayınlar aldı. 246,1 milyar dolarlık ihracat yapılan eseri sırasıyla 177,4 milyon dolarla mobilyalar, 100,5 milyon dolarla keresteler-sandık-kafes-palet kümesi izledi. AKAMİB’in şubat ayı ihracatı alt küme bazında değerlendirildiğinde ise mobilyalar kümesi 33,6 milyon dolarla birinci sırada yer aldı. Bu eseri 8,8 milyon dolarla keresteler-sandık-kafes-palet, 7 milyon dolarla kağıt-karton ve matbu yayınlar kümesi takip etti.
Kaynak: Dünya